Contoh penggunaan Model Assure dalam
RPH
CONTOH APLIKASI MODEL ASSURE DALAM RPH
Analyse Learners
( Analisis Pelajar)
|
i. Murid tahun 4 Cemerlang.
ii. 13 orang murid perempuan , 21 orang murid lelaki.
iii. Umur : 10 tahun
iv. Kelas pertama daripada 3 kelas bagi tahun 4.
v. Pengalaman sedia ada :
- Murid pernah menggunakan berus gigi dalam kehidupan
harian.
|
State Objective
( Nyatakan objektif /
hasil pembelajaran)
|
1. Kognitif
- Murid dapat menyatakan 2 cara menjaga kebersihan
pakaian dan diri.
- Murid dapat menyenaraikan barang-barang yang diperlukan
untuk menguruskan diri dengan baik.
2. Afektif
- Murid menunjuk riak muka yang tersenyum semasa melihat
video ‘ Bangun Pagi”.
- Murid kelihatan seronok dengan mengangkat tangan dan
berdiri untuk memberi jawapan semasa sesi soal jawab.
3. Psikomotor
- Murid bangun dan menyanyikan sambil menggayakan
perlakuan di dalam video “ Bangun Pagi “.
|
Select methods, media and materials
( Pilih kaedah, media
dan bahan sumber)
|
i.
Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
yang digunakan
- Kaedah perbincangan
- Kaedah aural oral (dengar- tutur)
ii.
Media yang digunakan
- Komputer riba
- Tayangan video
- Tayangan slaid
iii.
Bahan sumber pengajaran dan
pembelajaran yang digunakan
- Komputer riba
- Tayangan video
- Tayangan slaid
- Bahan 2D dan 3D
|
Utilize media and materials
(Gunakan media dan
bahan sumber)
|
i.
Tayangan video semasa di set induksi
membantu murid memahami gambaran sepenuhnya mengenai perlakuan selepas bangun
pagi.
ii.
Tayangan slaid puisi menggunakan
teknik dengar-tutur diaplikasikan oleh guru.
iii.
Aplikasikan kaedah dan media
pengajaran semasa di set induksi, langkah 1 dan langkah 2 dalam rancangan
pengajaran harian sepenuhnya.
|
Require learner participation
(Libatkan pelajar
dalam
pembelajaran)
|
i.
Murid terlibat secara aktif sejak
dari awal penglibatan. Sedari di set induksi, murid perlu membuat pergerakan
berdasarkan video yang ditayangkan. Di langkah 2, murid perlu berbincang
untuk menyiapkan carta aliran.
ii.
Komunikasi 2 hala dan bekerjasama
dalam kumpulan masing-masing.
iii.
Langkah 1 : Pemusatan murid
iv.
Langkah 2 : Pemusatan bahan
|
Evaluate and Revise
( Nilai dan semak
semula)
|
i.
Membuat kesimpulan dan rumusan
daripada keseluruhan pembelajaran pada hari ini.
ii.
Membuat
penutup sosial.
|
No comments:
Post a Comment