Tuesday, 23 April 2013

CONTOH APLIKASI MODEL ASSURE DALAM RPH



Contoh penggunaan Model Assure dalam RPH

CONTOH APLIKASI MODEL ASSURE DALAM RPH


Analyse Learners
( Analisis Pelajar)

                          i.      Murid tahun 4 Cemerlang.
                        ii.      13 orang murid perempuan , 21 orang murid lelaki.
                       iii.      Umur : 10 tahun
                       iv.      Kelas pertama daripada 3 kelas bagi tahun 4.
                        v.      Pengalaman sedia ada :
-     Murid pernah menggunakan berus gigi dalam kehidupan harian.

State Objective
( Nyatakan objektif /
 hasil pembelajaran) 


      1.    Kognitif
-     Murid dapat menyatakan 2 cara menjaga kebersihan pakaian dan diri.
-     Murid dapat menyenaraikan barang-barang yang diperlukan untuk menguruskan diri dengan baik.

      2.    Afektif
-     Murid menunjuk riak muka yang tersenyum semasa melihat video ‘ Bangun Pagi”.
-     Murid kelihatan seronok dengan mengangkat tangan dan berdiri untuk memberi jawapan semasa sesi soal jawab.

      3.    Psikomotor
-     Murid bangun dan menyanyikan sambil menggayakan perlakuan di dalam video “ Bangun Pagi “.

Select methods, media and materials
( Pilih kaedah, media
   dan bahan sumber)

i.              Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran yang digunakan
-     Kaedah perbincangan
-     Kaedah aural oral (dengar- tutur)

ii.             Media yang digunakan
-     Komputer riba
-     Tayangan video
-     Tayangan slaid

iii.           Bahan sumber pengajaran dan pembelajaran yang digunakan
-     Komputer riba
-     Tayangan video
-     Tayangan slaid
-     Bahan 2D dan 3D

Utilize media and materials
(Gunakan media dan
 bahan sumber)

i.      Tayangan video semasa di set induksi membantu murid memahami gambaran sepenuhnya mengenai perlakuan selepas bangun pagi.

ii.    Tayangan slaid puisi menggunakan teknik dengar-tutur diaplikasikan oleh guru.


iii.    Aplikasikan kaedah dan media pengajaran semasa di set induksi, langkah 1 dan langkah 2 dalam rancangan pengajaran harian sepenuhnya.

Require learner participation
(Libatkan pelajar
  dalam
  pembelajaran)

i.      Murid terlibat secara aktif sejak dari awal penglibatan. Sedari di set induksi, murid perlu membuat pergerakan berdasarkan video yang ditayangkan. Di langkah 2, murid perlu berbincang untuk menyiapkan carta aliran.
ii.     Komunikasi 2 hala dan bekerjasama dalam kumpulan masing-masing.
iii.           Langkah 1 : Pemusatan murid
iv.           Langkah 2 : Pemusatan bahan

Evaluate and Revise
( Nilai dan semak
  semula)

i.      Membuat kesimpulan dan rumusan daripada keseluruhan pembelajaran pada hari ini.
ii.     Membuat penutup sosial.

No comments:

Post a Comment