Pecahan-pecahan Nilai Murni ini
Contoh Frasa dan Pecahan Nilai murni dan Pengajaran:
- Menolong orang - Bertanggungjawab
- Menghulurkan bantuan - Prihatin
- Menderma, menyumbang - Toleransi
- Memberi hadiah - Penyayang
- Berkongsi barang dengan adik-beradik - Kasih sayang
- Memberi hadiah - Pemurah
- Membantu - Baik hati
- Berkongsi - Berhemah tinggi
- Membuat kerja rumah/sekolah - Rajin
- Membuat jadual belajar - Gigih
- Mengulang kali - Keazaman
- Menyiapkan .... - Bersungguh-sungguh
- Mengembalikan - Jujur
- Memulangkan - Tulus
- Menyerahkan - Amanah
- Memberikan (Tidak meminta balasan) - Ikhlas
- Meminjamkan - Rela hati
- Tidak berkira - Bertolak-ansur
- Tidak mementingkan diri sendiri - Sepakat/Muafakat
- Mengagihkan tugasan - Adil/saksama
- Membuat sesuatu keputusan - Bijaksana
- Bertindak - Bestari
- Mencari penyelesaian - Rasional
- Menjadi rujukan - Matang
- Bertindak demi kebaikan - Berani
- Basuh baju/ kasut - Berdikari
- Menghormati lagu Negaraku - Cinta negara
- Mematuhi undang-undang - Semangat patriotik
- Membawa bekal ke sekolah - jimat-cermat
- Menjaga kebersihan diri - Cinta kebersihan
- Menjaga kebersihan alam sekeliling - Mencintai alam
- Membantu orang lain - Bekerjasama
- Mengikut arahan guru - Taat
- Mematuhi peraturan - Akur
- Patuh arahan ibu bapa - Berdisiplin
- Tenang mengahadapi sesuatu keadaan - Cekal
- Tidak mudah kecewa - Tabah
- Meneruskan usaha walaupun ...- Sabar
- Tabah melakukan sesuatu - Tidak mudah berputus asa
- Bangun awal, bersiap awal - Menepati masa
- Menyiapkan kerja sekolah - Menghargai masa
- Siapkan kerja mengikut masa - Menepati janji
- Semangat inisiatif, inovatif, kreatif - Daya usaha
- Rela berkorban masa, tenaga dan wang ringgit - Dedikasi
- Berupaya mencapai sesuatu kejayaan - Jaya diri
- Hidup berbaik-baik dengan jiran - Semangat kejiranan
- ikap, pertimbangan yang tidak keterlaluan -Kesederhanaan
- Kesenangan yang dikecapi - Kesyukuran
- Pengiktirafan - Penghargaan
- Berterima kasih - Menghargai
- Suka bergaul mesra, tidak mengasingkan diri - Persaudaraan
No comments:
Post a Comment